Fashionbox

Citat förslag

      DATUM: 2010-08-09 TID: 23:19:59
Jaz här!
Som jag berättade tidigare idag på mötet har jag ett förslag på citat. Jag vet själv inte exakt vad jag tycker, därför är det väll bra att ni får se det och säga vad ni tycker!
Anledningen till att jag känner mig osäker är att jag vet inte om det är för luddigt i ett sammanhang där publiken inte direkt kommer förstå meningen dess budskap. För er kommer jag förklara eftertanken efter att ni läst det, därför kan ni ju också se om ni själva skulle förstå och tycker att det passar in i sammanhanget.
Det är ingen smart professor eller nåt som uttalat sig eller nåt i det här citatet, men jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll, bara man får ett bra citat man trivs med men bra budskap :)
Hittade grunden till det på internet och efter lite bearbetning med ord, ordning och språk ser det ut såhär;

"The voice of our conscience is so weak that it can easily suffocate, but it is so true, that when you dare to listen it is impossible to misunderstand"

Det jag tänkte var att vid meningen "The voice of our conscience is so weak that it can easily suffocate" kan man se hur killarna betedde sig innan "den där natten". Deras förmåga att avgöra rätt och fel, och att lyssna på samvetet fanns inte, samvetet ströps och försvann långt bak i deras tankar. Men efter incidenten med Nadja och "den där natten" förändras allt. Där kommer den andra meningen in, "but it is so true, that when you dare to listen it is impossible to misunderstand". Alltså, när detta har hänt tvingas dom att inse att sanningen finns alltid i samvetet och det är omöjligt att missförstå dess mening och att inte följa den, annars kommer dom tvingas leva med det här för alltid. 
Det är inte heller något som man bara kan dra till vår films historia, det är nog ganska vanligt att det kan bli så som citatet förklarar. När vi inte har några problem eller saker att oroa oss för stryps samvetet väldigt lätt och man har en dålig bedömningsförmåga, men när nåt händer förändras allt.
Aja nu ska jag inte babbla på mer!
Läs, fundera, tyck till. Kom med fler förslag. Det behövs! 
Som sagt, 2a Augusti ska alla ha hittat ett förslag till citat, det är faktiskt en väldigt viktig del av filmen.
Piz out mi friends och lycka till! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback


RSS 2.0